Stor ökning av sökningar på energibesparande produkter

Datum: 28 Sep 2022

Isolering, solpaneler och värmepumpar är de produkter som ökat mest när proffsmarknaden söker efter energibesparande lösningar. Det framgår av en sammanställning från ByggfaktaDOCU.

– Det är inte bara privatpersoner utan även proffsmarknaden som letar nya lösningar under energikrisen, säger Caroline Weinberg på ByggfaktaDOCU.

Energikris och skenande elpriser är begrepp som fått intresset för – och behoven av - energibesparande produkter att rusa. Kaminer, ved, elverk och solceller är produktsökningar som ökat på privatmarknaden, något som både Offerta.se och Blocket rapporterat om tidigare.

Även från byggbranschens aktörer, som byggherrar, arkitekter, konsulter, fastighetsägare och entreprenörer, syns ett ökat intresse för produkter och lösningar som minskar elkostnaderna. Det visar en sammanställning från ByggfaktaDOCU som – tillsammans med motsvarande tjänst i Norge, Danmark och Finland – är Nordens största byggkatalog och informationstjänst för proffsmarknaden.

Under hösten har sökningarna i databasen ökat med ett snitt på 137 procent för produkter som bidrar till att minska energiförbrukningen i fastigheter. Solpaneler, isolering, olika värmesystem och kaminer är produktgrupper som ökade kraftigt under augusti jämfört med samma månad föregående år. Då dominerade i stället produkter som tak, fasad och utegym, vilket skulle kunna tolkas som renoverings- och hälsotrender i pandemins spår.

Även vad gäller nedladdningsbara dokument över olika produkter ser Byggfakta en kraftig ökning. Nedladdningarna har mer än fördubblats, och allra mest information söker besökarna om isolering och värmepumpar.

– Vi har generellt under 2022 sett en ökning på sajten, både av besökare och nedladdade dokument. Därför blev det extra intressant att se inom vilket segment vi haft störst ökningar. Att jämföra 2021 med 2022 gav oss en tydlig bild av hur besökarna har sökt efter information, och vilken typ av dokumentation de laddat ner. Det är tydligt att energibesparande produkter står för en stor del av ökningen, förklarar Caroline Weinberg, gruppchef på ByggfaktaDOCU.



En av ByggfaktaDOCU's kunder som märkt av en ökad efterfrågan är TTM Energiprodukter AB.

– Vi har vuxit för varje år, men nu har vi fått en rejäl skjuts framåt och det kan vi till viss del tillskriva energikrisen. Medvetenheten om energisparande åtgärder ökar vid högre elpriser och som läget är just nu är enda möjligheten på kort sikt att energieffektivisera sitt befintliga system. Det kommer inte hinnas byggas några nya kärnkraftverk eller vindkraftsparker i år och därför måste alla se över och optimera befintliga värmesystem för att få ner elnotan, säger Dan Arfvelin, VD på TTM.

Vad gäller energieffektivisering är det främst efterfrågan på TTM:s undertrycksavgasare NoXygen som ökat tillsammans med andra reningsprodukter. Undertrycksavgasarna används i vätskeburna värme- och kylsystem och har som uppgift att ta bort skadlig luft från systemvätskan. Detta, tillsammans med att ta bort smuts ur systemen, ger en ökad värmeöverföring.

Målgruppen är främst professionella fastigheter med vätskeburna värmesystem.

– TTM hjälper fastighetsägare, fastighetsförvaltare, installatörer eller bostadsrättsföreningar att få ordning på sina värmesystem och minska sin totalkostnad. Viktigast av allt är ändå att ge rätt komfort till hyresgästen, det vill säga värme när det är kallt, förklarar Dan Arfvelin.



En annan kund till ByggfaktaDOCU som fått ett lyft under energikrisen är PLW Energihus, som ingår i PLW Gruppen. Där har man märkt en rejäl anstormning av nya kunder från branschen.

– Det har ju inte gått en dag utan att det pratas om energikris och höga elpriser. Det har varit lite trögt när vi försökt sälja in vårt energitak de senaste åren, men nu ringer plötsligt alla samtidigt och vi har fått anställa en student för att hinna ta emot alla samtal, berättar Robert Lantz, vd på företaget.

PLW:s energitak är en innovativ lösning med integrerade solceller i ett plåttak, ett effektivt sätt att producera sin egen el och ett lämpligt val framför allt vid nyproduktion, både av flerbostadshus, villor och offentliga byggnader.

– Arkitekter har varit lyriska eftersom designen tilltalar många som annars tycker att solceller är fult och väljer bort dem av den anledningen.

När situationen är som den är med elkris i stora delar av Europa, och där det kommer ta åratal innan produktionen är utbyggd, så gäller det att utnyttja smarta lösningar som sparar el, menar Robert Lantz.

– Det snabbaste sättet är att sätta solceller på taket. Då får man gratis el rakt in i huset. Genom att även investera i ett batteripaket kan man lagra den el man producerar i stället för att sälja överskottet när elpriset är lågt för att sedan köpa tillbaka den när elpriset är högt. De här momenten innebär en väldig besparing.

Samtidigt är det med tudelad förtjusning som Robert Lantz konstaterar att efterfrågan skjutit i höjden. Hastiga svängningar på marknaden är inte enbart positiva.

– Det är jätteroligt att intresset för solceller ökar, men det är inte lika kul att vi inte hinner med att producera, leverera och installera. Ledtiderna blir väldigt långa, och det beror även på att administrationen hos elleverantörerna, som måste godkänna installationerna, ökat.

Företag med störst ökning av antal visningar i ByggfaktaDOCU's digitala produktkatalog:

1. Paroc
2. Högfors GST
3. Nibe
4. PLW Solceller
5. Värmebaronen

Företag där antalet nedladdade dokument ökat mest i ByggfaktaDOCU's digitala produktkatalog:

1. Paroc
2. CTC
3. Nibe
4. Kingspan
5. Thermia

Få nyheter om byggmaterial & produkter - direkt i inkorgen


Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...

OK, jag förstår