I den bästa av världar bör skolvärlden vara den högst prioriterade

Datum: 26 Feb 2020

En i alla avseenden angelägen fråga är hur elever i svenska skolor påverkas av sin skolmiljö. Många rapporter visar att skolmiljön i flera fall inte uppfyller kraven på en gynnsam sådan. Det här vill Green Furniture Concept vara med och påverka.

Om samhället sätter fokus på miljön i skolan, kan eleverna sätta sitt fokus på lärandet – så enkelt är det.

Green Furniture Concept är ett internationellt designföretag som sedan 2007 har utvecklat flexibla lösningar för publika miljöer. Ni hittar deras möbler på olika platser världen över, såsom på flygplatser, järnvägsstationer, skolor, universitet och köpcentrum. Green Furniture skapar sköna platser med bestående hållbarhet.

“Vi är övertygade om att bra design också ska hålla över tid. Därför jobbar vi uteslutande med material och tillverkning som integrerats i naturens eget kretslopp. Miljömärkningen Svanen utgör basen för vår utveckling, allt för att skapa hållbara miljöer som inspirerar vår framtid (barnen).” säger Johan Berhin, grundare & designer på Green Furniture Concept.

Jacob Holst, i grunden inredningsarkitekt som idag arbetar på Green Furniture Concept som Area Manager Norden brinner för just skolmiljöfrågan.

"– För mig är detta världens viktigaste fråga: vad är skolans roll och vilken status ska den ha i samhället? Som inredningsarkitekt vet jag av erfarenhet hur komplext det är att bygga en sund och bra skolmiljö. Allt från kvalitet i byggnadsmaterial och hur rummen utnyttjas, till ytor och detaljer som måste omhändertas för att skapa värde för användarna, det vill säga våra barn.”

En god arbetsmiljö i skolan gynnar alla elever, lärare och övrig skolpersonal. Det låter givet. Och visst, tanken är god, men vi har sett alltför många exempel på hur denna insikt inte har prioriterats på rätt sätt. För oss är det en självklarhet att den svenska skolplikten möter barnens behov.

Reggio Emilia Institutet menar att läraren och eleven är skolans två främsta pedagoger – men på en förpliktande tredje plats placerar sig klassrummet. Uppehållsrum och korridorer kan vi kalla den fjärde pedagogen.

“De kommunala förskolorna i Reggio Emilia uppmärksammade tidigt miljöns och materialets pedagogiska betydelse. De såg dessa som aktiva och föränderliga, och skapade tidigt piazzor (inomhustorg) för att främja möten." *

På Green arbetar vi med så kallad biophilic design, formgivning med en stark influens av naturen och dess element. Forskning visar att rum med dessa inslag har en direkt positiv påverkan på vår hälsa och vårt välbefinnande, som i förlängningen kan bidra till bättre resultat och lägre sjukfrånvaro. Med möbler som kan anta rummets skala kan man i varje projekt skapa rumslighet, något som är extra värdefullt i skolans öppna ytor.



Jag hjälper dig gärna med ditt nästa inredningsprojekt. Stort som litet. I allt från planering till färdig lösning.

Jacob Holst, Area Manager Norden
E-postadress: jacob.holst@greenfurnitureconcept.com
Telefonnummer: 070-981 00 66

Green Furniture Concept AB
Carlsgatan 5
211 20 Malmö, Sweden
www.greenfc.com

Miljön som den tredje pedagogen

Få nyheter om byggmaterial & produkter - direkt i inkorgen


Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...

OK, jag förstår